Mobilność a elastyczność

wpis w: anatomia | 0

Czym różni się elastyczność tkanek od mobilności?

Co oznacza elastyczność tkanek?

Jest to możliwość do poruszania się bez przeszkód w pełnym zakresie ruchowym danego obszaru w stawie, grupie stawów oraz mięśniach. Pojęcie elastyczności dotyczy wszystkich tkanek naszego ciała, które są zbudowane z kolagenu. Nawet żyły i tętnice mają swoją elastyczność. Kiedy obserwujemy popękane naczynka krwionośne lub skłonność do siniaków, jest to oznaka ubytku kolagenu i zmniejszonej elastyczności naczyń krwionośnych. Kości posiadają pewien rodzaj elastyczności, który chroni nas przed złamaniem. Jednak z upływem wieku, kiedy elastyczność się zmniejsza jesteśmy narażeni na pęknięcia/złamania z powodu zwiększonej kruchości (osteoporoza). Kolagen to najważniejszy budulec tkanek miękkich: stawów, więzadeł, powięzi, również mięśni. W życiu kobiety okresem szczególnej troski o kolagen jest ciąża. Pod wpływem hormonu relaksyna, kolagen się rozluźnia, aby przygotować ciało do porodu naturalnego. Utrzymanie w prawidłowej elastyczności stawów więzadeł, ścięgien i mięśni powoduje prawidłowe dokrwienie i odżywienie tych tkanek łącznie z kością. Ponieważ kość jest dokarmiana poprzez przyczepy mięśniowe.

Jak możemy pracować nad elastycznością?
  • Rozciąganie statyczne. Poruszasz się do pozycji, która wydłuża mięsień docelowy i utrzymuje pozycję przez 15-60 sekund. Bardzo ważne pamiętaj o oddechu. 
  • Dynamiczne rozciąganie. Poruszasz się aktywizując daną strukturę, łagodnie zwiększając zakres ruchu.
  • Aktywne izolowanie/ rozciąganie (AIS) poruszasz stawem przez cały zakres ruchu, przytrzymując tylko punkt końcowy. Następnie powracasz do punktu początkowego i powtarzasz.
  • PIR metoda działająca głównie na mięśnie, pozwala na redukcję wzmożonego napięcia mięśniowego.
  • Mobilizacje uciskowe przy pomocy rollera, piłeczki lub manuale.
Co oznacza mobilność?

Mobilność jest to zdolność układu nerwowo-mięśniowego do wykonywania efektywnego, bezbolesnego ruchu w stawie w pełnym jego zakresie. Na mobilność składa się elastyczność mięśni i siła oraz kontrola motoryczna. Mobilność nie może zaistnieć bez elastyczności. Przeważnie wykorzystujemy/pracujemy z ciałem w ruchu, to chcemy aby ten ruch był bezpieczny i nie powodował kontuzji.

Jak pracować z mobilnością?
  • Dokładaj elementy siłowe z wykorzystaniem własnego ciała.
  • Wykorzystuj pełne w danym momencie zakresy ruchu.
  • Pracuj systematycznie.
  • Pracuj w różnych płaszczyznach ruchu, dokładając elementy mobilności.
  • Czasem wykorzystaj powierzchnie niestabilne oraz gumy, dla urozmaicenia treningu.
  • Chcemy aby ruch był wykonany bez nadmiernego wysiłku i przeciążeń stawów. Dlatego powinnaś dokładać mobilność do aktywnych ćwiczeń, kiedy tylko się da.
Trening układu nerwowego to budowanie nowych połączeń w mózgu, lepsza koncentracja, łatwiejsze znoszenie stresu, szybsza regeneracja.
Podąrzaj Olga Kuriata:

Choć studia ukończyłam jako magister ekonomii, to jednak moja pasja stała się sposobem na życie. Od 4 roku życia tańczyłam. Kiedy skończyłam 15 lat zaczęłam prowadzić zajęcia u mojej mamy w studio tańca. Od tamtej pory zarabiam na siebie ucząc ruchu. W 2001 roku buty taneczne zamieniłam na sportowe i zdałam kurs na instruktora rekreacji ruchowej. Pewnego dnia trafiłam na jogę i postanowiłam ćwiczyć już tylko na boso. Jestem nauczycielem jogi posiadającym międzynarodowy dyplom Yoga Alliance E-RYT 500, YACEP. Autorką dwóch podręczników uczących sekwencjonowania Vinyasy i Yin Jogi. Moja firma Olala Yoga&Pilates to już nie tylko studio jogi, ale też szkoła dla instruktorów, kanał na YouTube i wydawnictwo.

Ostatnie wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *