Joga dla Doszy Kapha

Joga dla Doszy Kapha

Ajurweda i joga od zawsze są ze sobą połączone. Praktykę jogi, warto dopasować do swojej konstytucji psychofizycznej. Dzięki temu odczujesz większe korzyści wynikające z ćwiczeń jogi. Zwykle mamy dwie dominujące dosze, ale nie oznacza to, że ten najmniejszy element nie ma na nas wpływu.

Wiosna to czas Kaphy, która jest zimna, wilgotna, stała, powolna, tłusta, stabilna, uziemiona.

Kapha łączy w sobie elementy ziemi i wody.

Oznaki, że potrzebujesz zrównoważyć tę doszę to brak energii, brak stabilizacji, stagnacja życiowa a także pora roku jaką jest wiosna. Oczyszczanie ciała i umysłu na wiosnę to właśnie elementy równoważenia Kaphy.

Jeśli chodzi o cechy psychiczne, jest bardzo opiekuńcza, ciepła i przyjazna. Lubi towarzystwo, więc jest postrzegana jako osoba życzliwa i wesoła. Typowym objawem niezrównoważenia doszy jest popadanie w bezwład, zarówno fizyczny jak i psychiczny.

Kapha podtrzymuje naszą odporność, smaruje złączenia i dostarcza wilgotność skórze. Pomaga również goić rany. Daje energię sercu i płucom. Kiedy jest zrównoważona, cieszy się największym zdrowiem. W Ajurwedzie najmniej chorób wiąże się z niestabilnością Kaphy. Fizycznie jest silna, lecz czasem brakuje jej energii do działania. Ponieważ energia to słońce i ciepło, Kapha źle znosi zimę i czasami może czuć się ociężała, również fizycznie. Kapha budzi się najpóźniej ze wszystkich dosz, ma też najmniejszy „ogień trawienny” czyli źle odżywiana ma tendencję do tycia.

Jak układać sekwencje jogi dla Kaphy

Ogólna zasada układamy sekwencje na zasadzie przeciwieństwa a nie wzmacnianie już dominujących cech. Wiedząc, że jest spokojna i powolna pamiętajmy, że równoważymy poprzez dynamiczny ruch dodający energii.

Ponieważ jesteś naprawdę silna, twoja praktyka może być dość intensywna. Problem będzie raczej z utrzymaniem regularności i tu najbardziej musisz się zmobilizować. Aby dodać ciału lekkości dobre będą pozycje balansowe np. odwrócone, oczywiście po zbudowaniu odpowiedniego gruntu siłowego. Wyznaczaj sobie cele/peak pose, aby nie stracić zapału. Poprzez regularną praktykę z jakimś wyzwaniem bardzo wzmocnisz swoją psychikę, a wzrost energii odczujesz we wszystkich elementach życia. Masz naturalne zdolności do trudnych, siłowych pozycji!


Co powinno się znaleźć w sekwencji

Równoważymy poprzez praktykę rozgrzewającą dlatego sprawdzą się takie style jogi jak Vinyasa i Ashtanga możesz się wspomóc poprzez dodanie takich elementów jak:

  • Powitania Słońca
  • Patrz często w górę podczas praktyki
  • Techniki oddechowe dodające energii ( Oddech Radości, Bastrika, Odwrócony oddech)
  • Opukiwanie grasicy

Powitania Słońca A – Surya Namaskar A

Zobacz Olgi lekcje na YouTube – Równoważenie doszy Kapha

kurs nauczycielski jogi ryt 200 kurs instruktora jogi ryt 300
Podąrzaj Olga Kuriata:

Choć studia ukończyłam jako magister ekonomii, to jednak moja pasja stała się sposobem na życie. Od 4 roku życia tańczyłam. Kiedy skończyłam 15 lat zaczęłam prowadzić zajęcia u mojej mamy w studio tańca. Od tamtej pory zarabiam na siebie ucząc ruchu. W 2001 roku buty taneczne zamieniłam na sportowe i zdałam kurs na instruktora rekreacji ruchowej. Pewnego dnia trafiłam na jogę i postanowiłam ćwiczyć już tylko na boso. Jestem nauczycielem jogi posiadającym międzynarodowy dyplom Yoga Alliance E-RYT 500, YACEP. Autorką dwóch podręczników uczących sekwencjonowania Vinyasy i Yin Jogi. Moja firma Olala Yoga&Pilates to już nie tylko studio jogi, ale też szkoła dla instruktorów, kanał na YouTube i wydawnictwo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.