Czym różnią się style jogi

wpis w: jogastyle | 0

W grafiku szkoły jogi lub opisach do filmów z praktyką w internecie często znajdują się niezrozumiałe dla osoby początkującej opisy zajęć. Poniżej znajdziesz opis kilku najbardziej popularnych w Polsce stylów jogi. 



Hata joga

to pojęcie oznacza tak naprawdę ogólnie jogę praktyk fizycznych. Jeśli jednak spotkasz taką nazwę w grafiku szkoły jogi, możesz się spodziewać, że będą to zajęcia o niskiej dynamiczności, skupiające się na prawidłowym wykonywaniu pozycji. Nauczyciel będzie zwracał uwagę na sposób oddychania, prawdopodobnie podczas takich zajęć pojawią się ćwiczenia oddechowe. Pojawić się mogą różne modyfikacje pozycji, w zależności od możliwości grupy. Ten rodzaj zajęć świetnie nadaje się dla osób początkujących, osób z problemami zdrowotnymi oraz dla seniorów.



Ashtanga joga/ Ashtanga Vinyasa joga

dynamiczna praktyka ułożona w stałe serie, które wykonuje się zawsze w takiej samej kolejności. Nazwa “Ashtanga pierwsza seria” może być dla Ciebie myląca, nie oznacza ona, że na zajęciach jest podstawowy (pierwszy) poziom. Jeśli planujesz wybrać się na takie zajęcia, najlepiej zapytaj nauczyciela o poziom grupy, gdyż może się on okazać mocno zaawansowany.

Dopisek LED oznacza, że nauczyciel mówiąc nazwy pozycji i licząc ruchy będzie nadawał tempo praktyce.

Mysore– podczas takich zajęć każdy z uczniów praktykuje Ashtanga Jogę sam i we własnym tempie, a nauczyciel daje jedynie wskazówki do praktyki własnej.



Vinyasa joga

dynamiczne zajęcia podczas, których łączy się płynny ruch z oddechem. Zatrzymania w pozycjach są krótkie lub nie ma ich wcale- ruch ciągle płynnie razem z wdechem i wydechem. Charakterystyczne dla tego stylu jogi jest ciągły ruch (flow) oraz  “przejście przez Vinyasę”. Uczniowie słysząc to hasło wykonują trzy pozycje: Chaturanga, Urdhva Mukha Svanasana i Adho Mukha Svanasana. 



Joga Iyengara

twórcą tego stylu jest znany nauczyciel jogi B.K.S Iyengar. Ten styl charakteryzuje się bardzo dużą precyzją wykonywanych pozycji oraz użyciem sporej ilości pomocy do jogi takich jak paski, wałki, klocki, koce czy krzesła, które mają ułatwić wykonanie pozycji osobom ze schorzeniami, ograniczeniami ruchowymi czy początkującym. Czas pozostawania w pozycjach jest dłuższy niż w przypadku Vinyasy.



Yin joga

bardzo spokojna praktyka, podczas której zostaje się w pozycjach od 1,5 minuty do nawet 10 minut w bezruchu. Podczas takiej praktyki pracuje się na zimnych mięśniach (bez rozgrzewki), aby ćwiczyć głębsze tkanki takie jak więzadła, stawy i ścięgna. Podczas zajęć używa się pomocy do jogi, aby ułatwić trwanie w odpowiedniej głębokości pozycji (około 40% możliwości ucznia).



Kundalini joga

praktyka jogi koncentrująca się na pracy z energią, łącząca w sobie pięć elementów:  pozycje jogi (asany), pracę z oddechem (pranajamy), mudry (gesty rąk), mantry (charakterystyczny śpiew) i medytację.



Aerial joga

na zajęciach wykorzystuje się przymocowane do sufitu chusty/hamaki wykonane z materiału. Część pozycji wykonywanych jest w powietrzu, a część z zastosowaniem chusty do np. utrzymania równowagi.



Inne rodzaje

przedstawione powyżej rodzaje jogi to tylko najbardziej popularne spośród wielu. Możesz się również spotkać z takimi zajęciami jak Sivanda joga( joga klasyczna, bez zachodnich wpływów),  joga twarzy, hot joga (na sali panuje temperatura 40 stopni Celsjusza), acro joga, joga dla kobiet w ciąży, dla dzieci czy dla seniorów. 


Podąrzaj Magdalena Ziółkowska:

Na pierwsze zajęcia jogi trafiłam będąc jeszcze na studiach inżynierskich. Okazało się, że joga na każdym kroku otwiera mi oczy na to, jak funkcjonuje świat, na ludzi którzy mnie otaczają i na mnie samą. To była miłość od pierwszego wejrzenia! Gdy moja pierwsza nauczycielka postanowiła zakończyć swoją wieloletnią karierę, zauważyła we mnie potencjał i wyznaczyła na swoją następczynię. Przez następny rok rozwijałam skrzydła pod jej pilnym okiem. Po pierwszych poprowadzonych samodzielnie zajęciach poczułam, że właśnie w tym momencie joga stała się czymś więcej niż tylko pasją. Niedługo później trafiłam do szkoły Olala Yoga & Pilates, gdzie ukończyłam kurs sekwencjonowania, RYT 200 z Ashtangi, Vinyasy i Yin jogi i oraz kurs Joga&Pilates na chustach. Rozpoczęłam również kurs RYT 300. Od dzieciństwa interesowałam się śpiewem i recytacją, dlatego dużą uwagę przykładam do oddechu i emisji głosu. Uważam, że to w jaki sposób i z jaką intencją przekazujemy naszą wiedzę jest równie istotne, jak same informacje, które chcemy przekazać. Na co dzień prowadzę zajęcia głównie w Rewalu, Dziwnówku i Kamieniu Pomorskim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.