Ajurweda a praktyka jogi. Jak układać sekwencje dla doszy

wpis w: joga ajurwedyjska | 0

Ajurweda i joga od zawsze są ze sobą połączone. Praktykując jogę, warto choć trochę zainteresować się tym systemem medycyny holistycznej. Dziś chciałyśmy zapoznać Cię z podstawami i jak tę wiedzę można połączyć z praktyką jogi.

Każdy człowiek ma dwie dominujące dosze, które dziedziczymy po swoich biologicznych rodzicach. Dosza to pewien typ konstrukcji psychofizycznej. Ajurweda, stawia na indywidualizację leczenia, dlatego stworzono proste testy, które pozwalają w szybki sposób określić typ fizyczno-emocjonalno-duchowy. Dzięki tym testom, poznajemy lepiej sami siebie. A kiedy już wiemy, z jakich dosz/typów się składamy, możemy użyć tej wiedzy do przywrócenia równowagi, zarówno fizycznej jak i emocjonalnej. Pamiętaj tylko, że każda dosza jest na swój sposób doskonała, a ty jako połączenie dwóch dominujących, musisz zadbać o równowagę jako warunek twojego zdrowia.


Czy wiesz jaka dosza dominuje u Ciebie?

Warto zrobić test, który znajdziesz bezproblemu w sieci ale już tych kilka cech może Ci podpowiedzieć.

Vata – sucha, szorstka, lekka, ruchliwa, szybka, zmienna i zimna.

Pitta – gorąca, ostra, intensywna, kwaśna, impulsywna, dominująca

Kapha – zimna, wilgotna, stała, powolna, tłusta, stabilna, uziemiona

Zwykle jesteśmy mieszanką dwóch doszy, rzadko kiedy tylko jedną.


 Jak układać sekwencje jogi dla doszy

Ogólna zasada układamy sekwencje na zasadzie przeciwieństwa a nie wzmacnianie już dominujących cech:

💨Dla Doszy Vaty – wiedząc, że osoby z przewagą tego elementu są w wiecznym ruchu, zrównoważymy je sekwencją uziemiającą

🔥Dla Doszy Pitta – wiedząc, że osoby z przewagą tego elementu są z natury gorące i niecierpliwe, zrównoważymy je sekwencją wyciszającą

🌳 Dla Doszy Kapha wiedząc, że jest spokojna i powolna pamiętajmy, że równoważymy poprzez dynamiczny ruch dodający energii.


Dosza Vata

Związana z elementem powietrza i przestrzeni.

Osoby w typie Vata są ruchliwe, energiczne i niespokojne.

Zazwyczaj mają szybką przemianę materii. Często „strzelają” im stawy. Osoby te mają lekki sen, łatwo się wybudzają. Naturalna aktywność poranna Vaty jest około 5-6 rano. Nie lubią wiatru i zimna, łatwo marzną, często mają zimne dłonie i stopy.

Vata szybko myśli oraz reaguje emocjonalnie, czasem nadmiernie. Jest kreatywna, pełna pomysłów i wrażliwa, mało stabilna. Czasem nie potrafi sobie znaleźć miejsca, jest niecierpliwa, ale umie bardzo szybko przystosować się do zmian, ma łatwość adaptacji.

Jak zrównoważyć praktyką jogi.

„Vata to przestrzeń potrzebuje uziemienia”

  • Dla Vaty lepsza będzie praktyka popołudniowa lub wieczorna.
  • Yin joga wyciszająca przed snem ponieważ bezsenność to bolączka Vaty.
  • Praktyka jogi powolna i spokojna, z dużą koncentracją na oddechu ujjayi, szczególnie wydłużana faza wydechu.
  • Nie pozostawaj zadługo w pozycjach.
  • Wybieraj asany z grup stojących dla lepszego uziemienia. Czuj kontakt z ziemią.
  • Świetnie sprawdzą się asany rozciągające boki ciał i niesymetryczne ponieważ Vata często porusza się w ciele niesymetrycznie.
  • Asany dobre aby zmusić Vaty do koncentracji i bycia tu i teraz to asany równoważne, ale niezbyt siłowe.
  • Patrz w ziemię podczas praktyki.
  • Wykorzystuj asany z grupy baddha (zaplątane) takie jak Svarga Dvijasana, Marichyasana, Baddha Trikonasana, dzięki nim Vata nie odleci.
  • Pozycje leżące dla wzmocnienia elementu Ziemi, oraz długa Savasana.

Dosza Pitta

Jej żywiołem jest ogień i woda. Pitty mają miękką ciepłą skórę, często wiele pieprzyków i piegów, szybko się czerwienią. To osoby o mocnym pragnieniu – zarówno apetycie jak i libido. Dobrze śpią i trudno je wybudzić. Naturalnie budzą się koło godziny 7-8 rano. Są zimnolubne, nie tolerują słońca, upału, gorąca, mają bardzo wrażliwe oczy. Pitty to ekstrawertycy i lubią być w centrum uwagi. Potrafią kontrolować swoje uczucia, lecz pod wpływem stresu mogą być poirytowani i wpadać w złość. Są stanowczy, ambitni i zdeterminowani. Pitta to najbardziej stabilna emocjonalnie dosza, Powinna kontrolować ilość ognia, w sobie by nie doprowadzić do nadmiaru.

Jak zrównoważyć praktyką jogi.

Pitta nie lubi okazać słabości dlatego często podczas praktyki przegina

  • Praktyka jogi powinna być dość dynamiczna ale nie przegrzewająca.
  • Ćwicz bez nadmiernej koncentracji na szczegółach ( co Pity uwielbiają).
  • Dodawaj pomoce typu kostki, paski, wałki w celu odrobinę wycofania z pozycji – ponieważ Pitty bardzo tego nie lubią będzie to dla nich wyzwanie.
  • Praktykuj skręty i przytrzymania w siadzie,  to pomoże pobudzić element Ziemi.
  • Praktykuj rano
  • Lubisz ciężko pracować więc dodawaj sobie wyzwania.
  • Wybieraj asany wywierające uciski na pępek i splot słoneczny.
  • oddech  ujjayi.
  • Asany z grupy wygięć i rozciągania boków ciała pomogą usunąć nadmiar ognia z organów.

Dosza Kapha

Kapha – łączy w sobie element ziemi i wody. Podtrzymuje naszą odporność, smaruje złączenia i dostarcza wilgotność skórze. Pomaga również goić rany. Daje energię sercu i płucom.

Kiedy jest zrównoważona, cieszy się największym zdrowiem. W Ajurwedzie najmniej chorób wiąże się z niestabilnością Kaphy. Fizycznie jest silna, lecz czasem brakuje jej energii do działania. Ponieważ energia to słońce i ciepło, Kapha źle znosi zimę i czasami może czuć się ociężała, również fizycznie. Kapha budzi się najpóźniej ze wszystkich dosz, ma też najmniejszy „ogień trawienny” czyli źle odżywiana ma tendencję do tycia.

Jeśli chodzi o cechy psychiczne, jest bardzo opiekuńcza, ciepła i przyjazna. Lubi towarzystwo, więc jest postrzegana jako osoba życzliwa i wesoła. Typowym objawem niezrównoważenia doszy jest popadanie w bezwład, zarówno fizyczny jak i psychiczny.

Jak zrównoważyć praktyką jogi?

Kaphy są z natury powolne praktyka dynamiczna równoważy je.

Ponieważ jesteś naprawdę silna, twoja praktyka może być dość intensywna. Problem będzie raczej z utrzymaniem regularności i tu najbardziej musisz się zmobilizować. Aby dodać ciału lekkości dobre będą pozycje balansowe np. odwrócone, oczywiście po zbudowaniu odpowiedniego gruntu siłowego. Wyznaczaj sobie cele/peak pose, aby nie stracić zapału. Poprzez regularną praktykę z jakimś wyzwaniem bardzo wzmocnisz swoją psychikę, a wzrost energii odczujesz we wszystkich elementach życia. Masz naturalne zdolności do trudnych, siłowych pozycji!

Równoważymy poprzez praktykę rozgrzewającą dlatego sprawdzą się takie style jogi jak Vinyasa i Ashtanga możesz się wspomóc poprzez dodanie takich elementów jak:

  • Powitania Słońca – każda dynamiczna sekwencja będzie dobra dla Kaphy.
  • Unoszenie ramion podnosi tempo.
  • Drishti w górę – dodaje energii.
  • Oddech radości – wznieca ogień.
  • Praca nad siłą Kaphy są silne z łatwością wykonują pozycje z grupy arm balance.
  • Pozycje odwrócone.
  • Wciąganie pępka podczas praktyki buduje ciepło od środka.

Powitanie Słońca


Sekwencja dla Eka Pada Bakasana II


Praktykuj jogę z nami!

Jogę można praktykować bardziej świadomie, kiedy dostosowujemy praktykę do swojej konstytucji psychofizycznej ale też do pory roku, dnia i samopoczucia na daną chwilę. Kiedy przychodzisz na zajęcia grupowe trudniej jest o zindywidualizowanie potrzeb, choć nauczyciel jogi stara się zaproponować taką praktykę aby była uniwersalna dla wszystkich. Jeśli praktykujesz sama w domu, to łatwiej jest zadbać o dopasowanie tempa, asan czy konkretnych technik oddechowych, uwzględniając swoje potrzeby.


Praktyka jogi idealna dla Doszy Vata


Praktyka jogi idealna dla Doszy Pitta


Praktyka jogi idealna dla Doszy Kapha


Energetyka palców Mudry dla Doszy Kapha


Praktyka równoważąca wszystkie Dosze


Podąrzaj Olga Kuriata:

Choć studia ukończyłam jako magister ekonomii, to jednak moja pasja stała się sposobem na życie. Od 4 roku życia tańczyłam. Kiedy skończyłam 15 lat zaczęłam prowadzić zajęcia u mojej mamy w studio tańca. Od tamtej pory zarabiam na siebie ucząc ruchu. W 2001 roku buty taneczne zamieniłam na sportowe i zdałam kurs na instruktora rekreacji ruchowej. Pewnego dnia trafiłam na jogę i postanowiłam ćwiczyć już tylko na boso. Jestem nauczycielem jogi posiadającym międzynarodowy dyplom Yoga Alliance E-RYT 500, YACEP. Autorką dwóch podręczników uczących sekwencjonowania Vinyasy i Yin Jogi. Moja firma Olala Yoga&Pilates to już nie tylko studio jogi, ale też szkoła dla instruktorów, kanał na YouTube i wydawnictwo.

Ostatnie wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *